Shape -hankkeen tavoite on tutkia ja kehittää menetelmiä, joilla yritykset voivat käytännössä rakentaa kestäviä markkinoita ja samalla vastata kestävyyteen perustuvan markkinamuutoksen haasteeseen. Hanke käyttää ihmiskeskeisiä tutkimusmenetelmiä, joilla yritykset voivat ymmärtää ja rakentaa kestäviä markkinoita yhteiskehittämisen ja viestinnän avulla. Markkinoiden muutoksessa vuorovaikutus on keskeinen tekijä, jota yritykset voivat hyödyntää kestävän kehityksen suuntaisesti yhteiskehittämällä palveluita kuluttajien kanssa. Muodostuvat systeemi-innovaatiot tukevat talouselämälle välttämätöntä kestävyyden läpivientiä. Käyttäytymisen muutos vaatii tukea sekä yrityksiltä että kuluttajilta, koska lyhyen aikavälin nopeat muutostarpeet vaativat molemmilta täsmällisten ja tilanteisten tarpeiden ja arvostusten pohdintaa ja perusteltua muuttamista. Nämä muutokset vastaavat myös pitkän aikavälin vaatimia muutostrendejä. Hanke tutkii markkinoiden muovaamista useilla eri aloilla ja yhteistyössä laajojen kuluttajaryhmien kanssa nopean muutoksen tuottamiseksi kohti kestävää taloutta.
Vastaava tutkija
Kurppa Sirpa Hankkeen kesto 2011 - 2014
Asiasanat
systeemi-innovaatio, kestävyys, kestävä arvo, vihreä talous, lautasmalli, arvoketju, käyttäytyminen
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|