Suomalainen kalkkunatuotanto on ajautunut taloudelliseen kriisiin. Kotimainen kalkkunatuotanto kilpailee kansainvälisten toimijoiden kanssa, jotka ovat hioneet tuotantoketjun jokaisen osa-alueen kilpailukykyiseksi. Kotimaista tuotantoa rasittavat muun muassa korkeat tuotantokustannukset ja kalkkunanlihan profiloituminen tuotteena, joka ei näytä erottuvan muista lihalaaduista. Kalkkunatuotannon kilpailukyvyn turvaaminen Suomessa vaatii uusia innovatiivisia ratkaisumalleja ja jatkuvaa tuotannon kehittämistä muuttuvassa toimintaympäristössä. Kotimaisten kalkkunantuottajien kilpailukyvyn parantaminen-hanke on tutkimustietoa hyödyntävä alueiden välinen kehittämishanke. Hankkeen kohderyhmänä ja ensisijaisena hyödynsaajana ovat suomalaiset kalkkunan tuottajat. Hyötyjänä on myös kilpailukyvyn parantumisen, tuotteiden kehittämisen ja asiakkaiden paremman huomioimisen kautta koko kalkkunaketju aina elintarviketeollisuudesta loppukuluttajaan asti. Hankkeen tavoitteena on kokonaisvaltainen kehittämisstrategia riittävän tuotannon kustannustehokkuuden parantamiseksi, kuluttajien tuotannolle asettamien vaatimusten täyttämiseksi sekä tiedon kulun vahvistamiseksi ketjussa. Näiden tuloksena tuotetaan uusia verkostomaiseen liiketoimintaan perustavia ratkaisumalleja, jotka parantavat suomalaisen lihantuotannon kilpailukykyä. Jatkossa hankkeen tuottamia uusia ratkaisumalleja voidaan hyödyntää koko suomalaisen elintarvikeketjun kilpailukyvyn kehittämisessä. Hanke koostuu kolmesta työpaketista. Työpaketissa 1 analysoidaan kuluttajien kokemaa kotimaisen kalkkunan arvostusta sekä siihen liittyviä lisäarvotekijöitä. Tavoitteena on luoda kuluttajien tarpeista lähteviä esityksiä kalkkunaketjun toiminnan, tuotteistuksen ja markkinoinnin kehittämiseksi. Työpaketissa 2 selvitetään kotimaisen kalkkunaketjun kustannustehokkuus eri vaiheissa sekä verrataan sitä saatavilla olevaan informaatioon ulkomaisten ketjujen kustannustehokkuudesta. Työpaketissa kehitetään suorituskykymittaristo kalkkunaketjulle ja johdetaan eri vaiheiden tavoitteet näistä, sekä luodaan työkalu mittariston käyttöön ja asettaa tavoitteet. MTT:n pääasiallinen tehtäväkenttä liittyy työpakettiin 2. Työpaketissa 3 arvioidaan tiedon kulkua, vuorovaikutusta ja luottamusta sekä muutosjohtamista kotimaisessa kalkkunaketjussa.
Vastaava tutkija
Niemi Jarkko Hankkeen kesto 2010 - 2013
Asiasanat
liiketoimintaosaaminen, kalkkuna, kilpailukyky
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|