Päästöjen vähentäminen ja kestävät tavat tuottaa uusiutuvia liikennepolttoaineita ovat aiheita, jotka ovat ajankohtaisia sekä Suomessa että Virossa. EU:n tavoitteiden mukaisesti biopolttoaineiden tai muun uusiutuvan energian tulisi vuoteen 2020 mennessä kattaa kymmenen prosenttia tieliikenteessä käytetystä polttoaineesta. Biokaasulla on tutkitusti merkittäviä etuja, kun sen koko elinkaarta verrataan muihin, niin kutsuttuihin ensimmäisen sukupolven biopolttoaineisiin. Biokaasua voidaan tuottaa mm. biojätteistä, lietteistä, lannasta ja energiakasveista. Biokaasulaitoksissa jätteistä voidaan käyttää sekä niiden energiasisältö että ravinnejäännös. Biokaasuteknologia onkin kestävä tapa käsitellä biojätteitä, se tuo myös uusia mahdollisuuksia maaseudulle kun teknologialla voidaan tuottaa energiaa paikallisesti ja hyödyntää suljettuja ravinnekiertoja kestävällä tavalla. Paikallisesti tuotetulla biokaasulla voidaan vaikuttaa myös paikallistalouteen ja työllisyyteen. Biokaasun tuotanto on kuitenkin vielä vaatimatonta Suomessa ja Virossa. Uusien biopolttoaineiden tuottamisen lisäksi, on tärkeää huomioida myös jätteensynnyn ehkäisy ja jätteiden kierrätys. Vaikka tutkimusten mukaan jätteen synnyn ehkäisy on niin ekologisesti kuin taloudellisesti tehokasta jätepolitiikkaa, merkittäviä parannuksia jätteensynnyn ehkäisyn edistämiseksi ei ole tehty. Jätteestä liikennepolttoaineeksi -hanke (W-Fuel) tähtää liikenteen päästöjen vähentämiseen kehittämällä biokaasusta kestävää, paikallisesti tuotettua polttoainetta. MTT:n koordinoimassa hankkeessa työskennellään kuudella kohdealueella yhteistyössä HSY.n ja virolaisten partnereiden kanssa. Viron Harjun ja Lääne-Virun maakunnat kattavat 45 % koko maan väestöstä, ja Suomen pääkaupunkiseutu, sekä Kotkan, Turun ja Salon seudut yli 30 % suomalaisista. Yhteistyössä kohdealueiden jäte- ja jätevesiyhtiöiden sekä liikenne- ja viljelyalan toimijoiden kanssa hanke edistää biokaasun käyttöä liikennepolttoaineena sekä kehittää ratkaisuja jätteensynnyn ehkäisyyn. W-Fuel Â?hanke koostuu viidestä työpaketista, joista ensimmäinen kattaa hankkeen hallinnoinnin ja viestinnän. Toisessa työpaketissa hanke tuottaa jätteensynnyn ehkäisysuunnitelmat kaikille kohdealueille. Kolmas työpaketti sisältää erilaisten raaka-aineiden biokaasupotentiaalin tarkastelun sekä alueellisten tuotantosuunnitelmien työstämisen. Biokaasua liikennepolttoainekäytön suunnitelmat toteutetaan työpaketissa 4. Lopuksi hankkeessa arvioidaan biokaasun tuotanto- ja käyttösuunnitelmilla saavutettavia ekologisia, taloudellisia ja alueellisia hyötyjä. W-FUEL projektissa tarkastellaan uusia mahdollisuuksia materiaalimäärän, päästöjen ja kustannusten vähentämiseksi, jätteenkäsittelyn, energiatehokkuuden ja liikenteen aloilla. Molemmissa kohdemaissa näissä asioissa ollaan tekemässä kauaskantoisia päätöksiä. Tämän vuoksi kehitystä tulee ohjata kestäviin, paikallisiin ratkaisuihin, jotka sisältävät materiaalin tehokkaan käytön, uusiutuvan liikennepolttoaineen ja korkeatasoisen jätteenkäsittelyn. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi W-FUEL hanke tuottaa tutkimukseen perustuvat käytännön suunnitelmat, joiden avulla paikalliset energia- ja ravinnevarat voidaan parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntää biokaasuksi. Kohdealueiden viranomaisille ja yrityksille levitetään tutkittua tietoa biokaasusta. Jätteestä liikennepolttoaineeksi Â?hanketta rahoittaa EU:n Central Baltic INTERREG IV A Â?ohjelma.
Vastaava tutkija
Hellstedt Maarit Hankkeen kesto 2009 - 2012
Asiasanat
biometaani, liikennepolttoaine, biokaasu
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|