Vastuullisuus ja siihen liittyvä julkinen keskustelu on tuonut lyhyellä ajalla uusia haasteita ja mahdollisuuksia elintarvikealan yritysten strategiseen johtamiseen. Elintarvikeketjun vastuullisuuden sisältö ja toteuttaminen on vaatinut täsmennystä niin tuote-, yritys-, ketju- kuin yhteiskunnankin tasolla. Johtavat elintarvikealan yritykset Suomessa jo tunnistavatkin vastuullisessa toimintatavassa strategisia mahdollisuuksia. Tämän uudentyyppisen kilpailuedun rakentaminen siten, että kestävän kehityksen riskit ja mahdollisuudet sekä yhteys liiketoimintaan huomioidaan, on nyt alustavasti selvitetty. FOODCHAINCSR-hankekokonaisuuden tavoitteena oli konseptoida ja tuotteistaa vastuullisuus uudeksi liiketoimintamahdollisuudeksi. Lähtökohdaksi otimme elintarvikeketjun vastuullisuuden keskeiset ulottuvuudet: ympäristön, tuoteturvallisuuden, ravitsemuksen, työhyvinvoinnin, eläinten hyvinvoinnin, paikallisuuden ja taloudellisen vastuun. Hankkeessa yhtenä alatavoitteena oli tuottaa mittareita ja työkaluja ketjulähtöisen vastuullisuuden määrittämiseksi, vastuullisuuden arvioimiseksi ja integroimiseksi yritysten johtamisjärjestelmiin. Hankkeessa näin ollen arvioitiin yhtäältä elintarvikeketjun vastuullisuuden toteutumista ja toisaalta tuotettiin apuvälineitä yritysjohdolle vastuullisuuden kehittämiseksi. Hankkeen tuloksina tuotettiin elintarvikeketjun yrityksille parannusehdotuksia, suosituksia, toimintamalleja ja sovellettavia mittareita yritys- ja tuotekohtaisen kokonaisvastuullisuuden mittaamiseksi ja kehittämiseksi. Lisäksi ruoan tuotannon ja kulutuksen ympäristövaikutusten hallinnan ja ohjauskeinojen suunnittelun tarpeita palveltiin hankekokonaisuuteen kuuluvan kulutus- ja ympäristövaikutustrendejä yhdistävän systeemimallinnus- ja skenaariotutkimuksen avulla. Hanke toteutettiin useissa toisiinsa integroituvissa osioissa, joissa vastuullisuuden kysymyksiä tarkasteltiin kokonaisvastuullisuuden ja/tai kestävyyden näkökulmasta, lähtökohtana sekä tuotantoketjun näkökulma että kuluttajanäkökulma sekä erityisesti näiden rajapinta. Yritysyhteistyökonsepteilla oli hankkeessa merkittävä rooli. Hanke integroi vastuullisuustematiikan teoreettista ja menetelmällistä tutkimusta käytäntöön business-casejen ja yrityskonseptien kanssa. Hanke sisälsi seuraavat työpaketit: WP1: Elintarvikeketjun vastuullisuuden määrittely ja mittaaminen: tuotantoketjunäkökulman ja sidosryhmä-lähtöisyyden integrointi (Vastuullisuuden konseptointi, KeEl, Lisäarvoa laatutyöstä);2009-2012 WP2: Elintarvikeyritysten vastuulliset toimintatavat: konsepti vastuullisuuden kehittämiseksi globaaleissa elintarvikeketjuissa (Vastuullisuus ja Vastuullisuus-II);01/2009-12/2011 WP3. Ruoankulutustrendien vastuullisuuskytkennät ja mahdollisuudet ruokatalouden kokonaiskestävyyden ohjaamiseen yhteiskunnan ja elintarviketalouden yritysten tuotekehityksen kannalta edullisella tavalla TrendFoodEnvi (07/2009-06/2012) WP4: Elintarvikeketjun ympäristövastuun raportointimalli (Ketjuvastuu), 2006-2009 WP1 ja WP2 raportoidaan yhdessä omana kokonaisuutenaan ja WP3 ja WP4 erillisinä osahankkeina.
Vastaava tutkija
Kotro Jaana Hankkeen kesto 2009 - 2012
Asiasanat
elintarvikeketju, vastuullisuus, yhteiskuntavastuu, lisäarvo, liiketoimintamahdollisuus, kestävyys, strateginen johtaminen, kestävä kehitys, ympäristövastuu, ympäristö
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|