Tutkimuksessa tehtiin esiselvitys, mutta hanke ei edennyt tätä pitemmälle. Esiselvityksessä todettiin, että nautakarja-, sika- ja viljatiloilla on kuljetettava vuosittain 31 miljoonan tonnia kasvinviljelytuotteita ja lantaa. Nautakarjatilojen kuljetustarve on yksistään 24 miljoonaa tonnia eli yli kolme neljäsosaa koko määrästä. Tilojen lukumäärän vähentyminen ei ole vähentänyt kuljetustarvetta, koska tuotannon määrä on pysynyt lähes ennallaan. Kuljetusmatkat ovat sen sijaan pidentyneet, koska peltoja vuokrataan yhä kauempaa. Kuljetustarpeen säilyminen ja työvoiman vähentyminen on merkinnyt sitä, että kuormien ja kuljetusnopeuden on täytynyt kasvaa. Suurimmat yhdistelmät ovat tieliikennemääräysten ylärajoilla, eikä kasvunvaraa enää ole. Kuljetustöissä tapahtuu suhteellisen runsaasti tapaturmia. Tyypillisiä ovat liukastumiset viljalaitojen reunoilta ja perävaunun aisan putoaminen jalan päälle. Tapaturmat ovat usein vakavia ja johtavat pitkään työkyvyttömyyteen. Uutta tekniikkaa tavaran käsittelyssä ovat kurottajat, jotka yleistyvät pikku hiljaa suurilla karjatiloilla. Tarjolla on myös erilaisia vaihtolavajärjestelmiä, joita on ollut jo pitkään, mutta ne eivät ole saavuttaneet suurta suosiota. Koko kuljetusjärjestelmän vaihtaminen kerralla ja sitoutuminen johonkin tiettyyn järjestelmään ei houkuttele tai ei ole taloudellisesti kannattavaa. Kuljetettavan tavaran olomuoto, tilavuuspaino ja kuljetuksen laadulle asettamat vaatimukset vaihtelevat niin laajoissa rajoissa, että mitään kaikille sopivaa järjestelmää ei liene olemassa. Ruotsalaisen selvityksen mukaan siirtyminen traktorikuljetuksesta kuorma-autoon saattaa tulla kannattavaksi jo, kun kuljetettava matka on 20 - 30 km. Kuorma-autokuljetuksen kannattavuus ei kuitenkaan ole yksinkertainen asia, koska teetettäessä kuljetukset muilla oma kalusto on käyttämättömänä. Kuljetusten järjestäminen ulkopuolisen kanssa voi olla hankalaa ja kallista suunnitelmien muuttuessa sään tai muun syyn vuoksi. Lausahdus "Maatalous on suuri ratkaisematon kuljetusongelma" pitää siis edelleen paikkansa.
Vastaava tutkija
Mikkola Hannu Juhani Hankkeen kesto 2001 - 2004
Asiasanat
maatilat, logistiikka, kuljetukset
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|