Tutkimuksen tavoitteena on selvittää erityisesti kotimaisen mansikan kilpailuasemaan ja kulutuksen kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa mansikka-markkinoista mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva. Tutkimus jakautuu neljään osioon, joissa mansikkamarkkinoita käsitellään 1) jatkojalostajien ja teollisuuden, 2) tukku- ja vähittäissektorin sekä 3) loppukuluttajien lähtökohdista. Tutkimuksen neljännessä osiossa pohditaan mansikkasadon oikealla ajoituksella saavutettavia taloudellisia hyötyjä sekä mansikkamarkkinoilla satokauden aikana esiintyvien hintahäiriöiden syitä ja seurauksia. Tutkimuksen toteutuksessa käytetään henkilökohtaisia asiantuntijahaastatteluja, tilastoaineistoja, kirjallisuutta, tuottaja-, tuonti-, tukku-, ja kuluttajahintaseurantaa sekä tilamallitarkastelua. Ensimmäisessä osiossa on tavoitteena selvittää jatkojalostajien ja teollisuuden ostokäyttäytymistä ja kotimaisen mansikan osuutta tuotettavissa jalosteissa sekä kotimaisen mansikan saatavuutta ja hintatasoa verrattuna tuontimarjaan. Osiossa perehdytään myös teollisuuden ja viljelijöiden sopimuskäytäntöön ja tuottajien väliseen yhteistyöhön. Tarkoituksena on selvittää myös mihin suuntaan mansikkatuotteita ollaan kehittämässä sekä vientimahdollisuuksia ja viennin esteitä. Toisessa osiossa keskitytään tukku- ja vähittäissektoriin. Tavoitteena on kuvata väliportaan vaikutusta mansikan hinnanmuodostukseen, tarkastella mansikan jakeluketjua ja tutustua vaihtoehtoisten markkinointikanavien mahdollisuuksiin. Tässä osiossa on tarkoituksena tutkia myös mansikan laadun merkitystä mansikan hinnoittelussa ja markkinoinnissa. Tässä osiossa on myös tavoitteena vertailla mansikan myyntikanavia ja markkinointia sekä kulutustottumuksia muissa Euroopan maissa. Osiossa 3 selvitetään mansikkasadon oikealla ajoituksella saavutettavia mahdollisia taloudellisia hyötyjä sekä sadonajoitukseen vaadittavien panosten kustannuksia. Tarkoituksena on seurata markkinoilla olevan mansikan hintakehitystä sekä markkinoilla olevan mansikan määrää ja alkuperää satokauden aikana. Tässä osiossa on myös tavoitteena selvittää mansikkamarkkinoilla nopeita hintahäiriötilanteita aiheuttavia tekijöitä. Neljännessä osiossa on tavoitteena määrittää mansikan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä loppukuluttajien osalta. Tarkoituksena on perehtyä mm. mansikan ostokanaviin, kulutustottumuk-siin sekä selvittää mm. mansikan hinnan ja kotimaisuuden vaikutusta ostopäätöksen syntymiseen. Tavoitteena on selvittää myös kuluttajien odotuksia ja vaatimuksia mansikan laadun sekä pakkauskokojen ja materiaalien sekä mansikan saatavuuden ja ostokanavien suhteen. Mansikan kulutuksesta on suunniteltu Kuluttajatutkimuskeskuksen kanssa tehtäväksi jatkossa (v. 2002 - 2003) kvalitatiivinen kuluttajapaneelitutkimus, jonka rinnalla tämä tutkimus toimii kvantitatiivisena esiselvityksenä. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää mansikkamarkkinoiden toimivuuden parantamisessa sekä tuotannon, jatkojalostuksen ja markkinoinnin suunnittelussa ja kehittämisessä.
Vastaava tutkija
Kaunisto Tiina Hankkeen kesto 2001 - 2003
Asiasanat
mansikka, mansikat, markkinat, kilpailuasema, sopimuskäytäntö, kuluttajahinta, hintahäiriöt
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|