Tutkimuksessa tarkasteltiin lähiruoan markkinointimahdollisuuksia maaseudulla sijaitsevien elintarvikealan pienyritysten näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää paikallisten tarjontaketjujen mahdollisuuksia ja toimintaedellytyksiä elintarvikealan maaseutuyritysten kilpailukyvyn ja menestymisen mahdollisuuksien edistämiseksi. Lähiruoalla tarkoitetaan ruoantuotantoa ja -kulutusta, joka käyttää oman alueensa raaka-aineita ja tuotantopanoksia. Tutkimus rakentui kolmesta case-osiosta: lähiruoan markkinointimahdollisuuksia tarkasteltiin vähittäiskaupassa, suurkeittiöissä sekä maaseutumatkailussa. Tutkimuksessa haastateltiin 62 henkilöä, jotka edustivat pieniä elintarvikealan maaseutuyrityksiä, vähittäiskauppaa, markkinointi- ja logistiikkapalveluiden edustajia, julkisia ja kaupallisia suurkeittiöitä sekä maaseutumatkailua. Haastateltavat kohteet sijaitsivat Pohjois-Karjalan, Pohjois- ja Etelä-Savon, Keski-Suomen ja Pirkanmaan alueilla. Tutkimukseen saatiin rahoitusta maa- ja metsätalousministeriöstä. Tutkimus osoitti, että lähiruoka kiinnostaa elintarvikeketjun eri toimijoita yhä enemmän. Tämä luo paikallisille pienyrityksille markkinointimahdollisuuksia. Lähiruoan hyödyntämistä on kuitenkin toistaiseksi rajoittanut tuotteiden saatavuus, sillä useissa tuoteryhmissä kysyntää olisi tämänhetkistä tarjontaa enemmän. Vähittäiskaupassa lähituotteet nähtiin täydentävinä erikoistuotteina, joihin usein liitettiin paikalliset makutottumukset. Lähituotteet ovat kaupalle imagotekijä. Menestyäkseen vähittäiskaupassa lähituotteen tulee olla erilaistettu, ja sen tulee tarjota lisäarvoa sekä vähittäismyymälälle että kuluttajalle. Suurkeittiöissä lähiruokaan liittyviä ominaisuuksia olivat tuoreet raaka-aineet, hyvä maku, lisäaineettomuus, alkuperätieto, vuodenaikatuotteet ja kasvatuksellinen arvo. Etenkin julkisissa suurkeittiöissä lähiruoan käytöllä nähtiin saavutettavan monia etuja, kuten kokonaishävikin pieneneminen. Lähituotteita toimittavat pienyritykset saivat kiitosta joustavista tavarantoimituksistaan ja suorista asiakaskontakteistaan. Maaseutumatkailussa lähiruokaan liittyviä ominaisuuksia olivat erityisesti luonnontuotteet, hyvä maku ja ruokaketjun läpinäkyvyys. Maaseutumatkailuyritysten markkinoinnissa lähiruokaa ei vielä hyödynnetä tehokkaasti. Maaseutumatkailuyritykset voisivat tuoda paikallisia ruokia tietoisemmin esille osana matkailua. Paikallisten ruokatuotteiden hyödyntämistä voidaan edistää monin tavoin. Keskeisimpiä kehittämisalueita ovat lähituotteiden nykyistä aktiivisempi tarjonta, asiakasarvopohjaiset markkinointiargumentit, lähiruoan tunnistettavuuden parantaminen vähittäiskaupassa, lähiruoan imagoa tukevat logistiset ratkaisut ja eri toimijoiden strategiseen kumppanuuteen perustuva yhteistyö. Lähiruokatoiminnan kehittäminen vaatii myös yhteiskunnan tukea. Tutkimuksessa esitetään ehdotuksia lähiruokatoiminnan kehittämiseksi ja paikallisen elintarvikeyrittäjyyden vahvistamiseksi.
Vastaava tutkija
Forsman Sari Hankkeen kesto 2000 - 2003
Asiasanat
ruoka, elintarvikkeet, kotimaiset tuotteet, markkinointi, tarjontaketju, pienyritykset, vähittäiskauppa, suurkeittiöt, matkailu, maaseutu, lähiruoka
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|