Tutkimushankkeen päämääränä on tutkia nuorison asemaa kulttuurisen modernisaation toimijana suomalaisessa kulutusyhteiskunnassa 1950-luvulta vuosituhannen vaihteeseen saakka. Historiallisten kehityslinjojen lisäksi hankkeessa tutkitaan erityisesti nuorten näkökulmasta heidän kuluttajaksi sosiaalistumistaan, tavarasuhdettaan sekä kestävän kulutuksen mahdollisuuksia nykynuorten arkipäivässä. Tutkimushankkeen tavoitteena on humanistisen taloustieteen teorianmuodostuksen, käsitteiden ja tutkimustraditioiden kehittäminen ja vahvistaminen.
Tulokset
Tutkimushanke on käynnistynyt hyvin. Aineiston keruu on suoritettu, ja parhaillaan ollaan siirtymässä aineiston analyysiin. Alustavia tuloksia esitellään hankkeen edetessä artikkeleina julkaistavissa väliraporteissa.
Vastaava tutkija
Heinonen Visa, Helsingin yliopisto, Taloustieteen laitos Yhteistyötahot
Nuorisotutkimusverkosto, Kuluttajatutkimuskeskus, Yhteiskuntahistorian laitos Talous- ja sosiaalihistoria
Hankkeen kesto 2002 - 2004
Asiasanat
Kulttuurinen modernisaatio, nuorten kulutus, kestävä kulutus, kulutusyhteiskunnan kehitys
Hankkeen vaihe: päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Helsingin yliopiston TUHTI-tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Helsingin yliopiston TUHAT-järjestelmästä.
|