Suomen lohimarkkinat ovat kasvaneet viimeisen 20 vuoden aikana. Kaupan kansainvälistyminen ja nopeasti kasvanut lohen tuonti on muuttanut kalatalouden rakenteita. Norjalainen lohi on vienyt markkinoita niin kotimaiselta kirjolohelta kuin silakalta. Lohi kilpailee kirjolohen kanssa erityisesti tuorekalamarkkinoilla. Kirjolohta käytetään entistä enemmän jalostusteollisuudessa. Suomalaisten lohikalojen hinnat määräytyvät nyt pääasiassa maailmanmarkkinoiden suhdanteiden mukaan.
Hanke on EU:n rahoittama SALMAR-projekti. Tavoitteet Hankkeen tavoitteena on tutkia lohen tarjonnan kasvun vaikutuksia kalaelinkeinojen ja markkinoiden rakenteisiin. Tulokset Tuonnin vapautuminen on hyödyttänyt kalakauppaa ja kalan jalostusteollisuutta, mutta alkutuotanto on joutunut nopeasti sopeutumaan kansainväliseen kilpailuun. Vähittäiskaupan markkinavoima on kalakaupassa kasvanut. Kalatoimiala on nopeasti keskittynyt. Toimijoiden välinen työnjako ja yhteistyö ovat tiivistyneet. Vastaava tutkija Setälä Jari, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos, Turun riistan- ja kalantutkimus Muut henkilöt Saarni Kaija, Virtanen Jarno, Honkanen Asmo Julkaisut SALMAR: Tuloksia eurooppalaisesta lohimarkkinatutkimuksesta Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen
Kala- ja riistaraportteja nro 273, 2003. 25 s http://www.rktl.fi/www/uploads/pdf/raportti273.pdf
Hankkeen kesto 2000 - 2003 Hankkeen vaihe: päättynyt
|