Tavoitteet
Hanke tukee puutuoteteollisuuden kilpailukyvyn ylläpitämistä ennakoimalla sen nykyisten ja uusien markkinoiden kehitystä. Ensimmäisessä työpaketissa kilpailukyvyn muutoksia tutkitaan esimerkiksi analysoimalla sahateollisuuden kilpailukykyä tilastollisten aineistojen avulla. Tässä keskitytään erityisesti perinteisten markkina-alueiden ulkopuolelle, esimerkiksi Pohjois-Afrikkaan ja Lähi-itään ja tarkastellaan markkinoita myös vuoteen 2020 asti. Toinen osa hanketta tutkii asiakaspreferenssejä. Asiakkaiden tarpeiden tunteminen ja kyky ennustaa heidän käytöstään pidemmällä aikavälillä on pohja puutuoteteollisuuden kestävälle kilpailukyvylle. Hankkeessa kehitetäänkin uusia menetelmiä asiakaspreferenssien tutkimukseen. Hankkeen kolmannessa työpaketissa sovelletaan muiden työpakettien tuloksia kartoittamaan sähköisen kaupan mahdollisuuksia puutuoteteollisuudessa. Tämän pohjalta kehitetään toimivampia liiketoimintamalleja yhdessä yhteistyöyritysten kanssa. Hanke kokonaisuudessaan tuottaa keinoja parantaa puutuotealan kilpailukykyä ymmärtämällä paremmin asiakasdynamiikkaa ja uusien markkinoiden mahdollisuuksia.
Vastaava tutkija
Riala, Maria Hankkeen kesto 2014 - 2017
Asiasanat
asiakkaat, kilpailukyky, kuluttajakäyttäytyminen, uudet ratkaisut
Hankkeen vaihe: päättynyt
Huom! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin aikanaan Metsäntutkimuslaitos Metlan tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää päivitetä. Ole hyvä ja tarkista löytyykö hankkeen ajantasaisia tietoja uudesta Luken tutkimustietojärjestelmästä.
|