Tuotteen tai palvelun arvo voidaan määritellä tuotteesta koettujen hyötyjen ja siitä aiheutuvien kustannusten suhteena. Hyöty ei nykypäivänä ole ainoastaan tehokkuutta tai helppoutta, vaan yhä enenevässä määrin nautinnollisuutta ja hyvää mieltä. Elämysyhteiskunnassa (experience economy) kokemusten ja elämysten tarjoaminen on tärkeä ansaintatapa (Pine & Gilmore 2011), jolla yritykset voivat jalostaa kulutushyödykkeistä premium-tuotteita. Hyvää mieltä tuottavat kokemukset tuovat aineetonta arvoa kuluttajille. Tuotteen arvon pitkäjänteinen rakentaminen pakkauksen avulla edellyttää pakkauksen arvon määrittämistä sekä yritykselle että sen asiakkaille. Yrityksen tulee voida tunnistaa millaista arvoa asiakkaille syntyy pakkauksista. Millaiset pakkausominaisuudet lisäävät maksuhalukkuutta tai kasvattavat tuotteen menekkiä? Nämä tiedot vaikuttavat yrityksen investointipäätöksiin pakkausuudistuksista päätettäessä. Investoinnin tuottolaskelmassa tuotteen hinnoittelu tai arvioitu menekki on yksi keskeinen laskennan peruste. Siksi on tärkeää, että niistä voidaan esittää totuudenmukaisia arvioita, jotta pakkausinvestointipäätös yrityksessä voidaan tehdä oikein perustein.
Vastaava tutkija
Hankkeen kesto 2014 - 2016
Hankkeen vaihe: päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|