Tämän hankkeen tarkoituksena on kartoittaa, tunnistaa ja kehittää lähiruoan arvoketjun liiketoimintamahdollisuuksia ja -malleja alan kasvun mahdollistamiseksi. Hanke edistää lähiruoan tarjonnan ja kysynnän kohtaamista ja parantaa jakelukanavien toimivuutta ja tehokkuutta. Hanke toteutetaan tiiviissä vuoropuhelussa alan yrittäjien ja kuluttajien kanssa. Hanke arvioi ja kehittää kysynnän ja tarjonnan kohtaamista parantavia toimintakonsepteja tarkastellen lähiruoan arvoketjua ja hyödyntäen yrittäjä- ja kuluttajapaneelia. Samalla hanke tuottaa keinoja pienille ja keskisuurille lähiruokasektorilla toimiville yrityksille markkinointi- ja viestintätoimenpiteidensä suunnitteluun sekä liiketoimintaosaamisen kehittämiseen. Hanke arvioi ja tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia lähiruokasektorille ja -toimijoille benchmark-analyysiä, toimijapaneeleita ja eri johtamismalleja hyödyntäen. Neljästä työpaketista koostuva hanke keskittyy: 1)Kokoamaan lähiruokatuotannon nykytilasta, yrityksistä, arvoketjuista ja liiketoiminnan ominaispiirteistä uusimpaan tilasto- ja tutkimustietoon perustuvan kokonaiskatsauksen. Tässä työpaketissa asemoidaan lähiruoan asemaa maa- ja elintarviketaloudessa ja laaditaan benchmark-selvitys lähiruokatarjontakonsepteista. 2)Kuvaamaan lähiruoan arvoketjun liiketoimintamahdollisuuksia 3)Edistämään lähiruoan tarjonnan ja kysynnän kohtaamista tarkastelemalla kuinka lähiruokayritysten arvolupaukset vastaavat kuluttajien odotuksiin. 4)Luomaan lähiruokaliiketoiminnan kasvun suunnista ja malleista yhteenvedon julkaisujen muodossa.
Vastaava tutkija
Rikkonen Pasi Hankkeen kesto 2013 - 2014
Asiasanat
lähiruoka, tarjonta, tarjontakonsepti, kysyntä, arvolupaus
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|