Lähiruoasta kuluttajille muodostuneet mielikuvat ja odotukset sekä todellisuus eivät täysin kohtaa;lähiruokaa koskevan tietopohjan, argumentaation ja mielikuvan välinen kuilu on saatava umpeen. Lähiruokaviestinnälle on luotava yksiselitteinen eri mittakaavat huomioon ottava perusta. Tässä selvityksessä näihin haasteisiin tartutaan ekologisten ulottuvuuksien näkökulmasta. Hankkeessa luodaan lähiruoan ekologisten vaikutusten arviointikehikko sekä argumentaatiopankki. Hankekokonaisuus kuuluu lähiruokahankkeisiin (painopistealue C). Hankekokonaisuus kuuluu kohtaan 1. eli hankkeessa selvitetään lähiruoan ekologiset vaikutukset. Hankkeen keskeisin tavoite on pienyrittäjien toimintaedellytysten edistäminen luoden luotettavaa pohjaa ympäristönäkökulmasta kestävistä tuotantotavoista viestimiseen. Hankkeen indikaattorit muodostuvat seuraavasti: - järjestetyt tilaisuudet, julkaisut, lähiruoan ekologisten vaikutusten argumentaatiopankki, tiedotteet, verkkonäkyvyys Hanke tullaan toteuttamaan kolmessa vaiheessa. Vaiheet tulevat kulkemaan osin päällekkäin. Ensimmäisessä vaiheessa MTT valmistelee selvittää arviointikehikon, jolla lähiruoan ekologista paremmuutta voidaan arvioida. Tämän vaiheen kesto on tammi-toukokuu 2013. Toisessa työvaiheessa testataan luotujen mittareiden käyttökelpoisuutta ja selvitetään alueittain erilaisten lähiruokayritysten eri tuoteryhmien asemaa mittareiden suhteen. Tämä työvaihe kestää kesäkuusta lokakuulle.Toisen vaiheen keskeisinä alueellisina toimijoina Hämeen AMK kerää tiedot hämäläisiltä mukaan lähteneiltä yrityksiltä MTT ohjeiden mukaisesti ja vastaavasti Jyväskylän AMK kerää tiedot Keski-Suomesta ja Turun yliopisto Varsinais-Suomesta. Tässä työvaiheessa järjestetään työpajoja, joissa annetaan yrityksille työkaluja ekologisten vaikutusten mittaamiseen, hallintaan ja ekologisten vaikutusten pienentämiseen sekä niistä viestimiseen. Kolmannessa eli viimeisessä vaiheessa laaditaan lähi- ja luomuruoan osalta argumentaatiopankki sekä hankeraportti vuoden 2013 loppuun mennessä.Hankkeen toiminnallinen kohderyhmä on lähiruoan tuottajiksi itsensä mieltävät yritykset.Hankkeen viestinnällisinä kohderyhminä ovay kuluttajat sekä erityisesti muut hankinnoista päättävät tahot. Hankkeen hakija on Turun yliopisto. Hankkeen toteuttajia ovat Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT, Jyväskylän sekä Hämeen ammattikorkeakoulu sekä Turun yliopisto. MTT toimii hankkeessa asiantuntijatahona, Jyväskylän AMK vastaa hankkeen käytännön toteutuksesta ja tiedonkeruusta Keski-Suomessa, Hämeen AMK Päijät- ja Kanta-Hämeessä sekä Turun yliopisto Varsinais-Suomessa.Tulokset tullaan julkaisemaan hankkeen toteuttajien julkaisusarjoissa;yksi hankeraportti sekä argumentaatiopankki vuoden 2013 lopussa. Tuloksista tullaan tiedottamaan laajasti kohderyhmät huomioiden.
Vastaava tutkija
Kurppa Sirpa Hankkeen kesto 2013 - 2014
Asiasanat
ekologinen kestävyys ja sen mittaaminen, mittarit ja argumenttipankki, lähiruoka ja lähiruokaketjut sekä -yrittäjät
Hankkeen vaihe: päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|