Ilmastovaikutus on ainoa globaalisti yhteismitallinen ympäristövaikutusluokka. Elintarvikkeiden elinkaaristen ympäristövaikutusten laskennan harmonisoinnissa ollaan ottamassa keväällä 2012 isoja askelia kansallisessa Foodprint-hankkeessa. Yhteismitattomat hiilijalanjälkimerkinnät vaikeuttavat tuotteiden välistä vertailua ja voivat johtaa kuluttajia harhaan. Parhaimmillaan hiilimerkit ja muut ympäristömerkit motivoivat ja kannustavat toimitusketjuja kehittymään ympäristöä vähemmän kuormittavaksi. Kuluttajien mielipiteitä hiilimerkintöjä kohtaan on tutkittu maailmalla verrattain vähän, eikä Suomessa tiettävästi lainkaan. Suomessa tuotetun ruoan edistämiseksi on tärkeää, että suomalaiset tuotantoyritykset ja -ketjut tietäisivät, miten ne voisivat halutessaan todenmukaisesti ja ymmärrettävästi viestiä tuotteidensa elinkaaren aikaisista ilmastovaikutuksista. Climate Communication II -hanke jatkaa hyvään vauhtiin ensimmäisessä hankkeessa saatua työtä ja keskustelua kansallisen tahtotilan määrittelemiseksi. Hankkeen tavoitteena on kirkastaa suomalaisen elintarvikealan tahtotila ympäristömerkinnöistä, niiden mahdollisesta lanseeraamisesta ja harmonisoinnista Suomessa sekä laatia tahtotilaa koskeva etenemissuunnitelma. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että osattaisiin vastata konsensuksen pohjalta mahdollisimman hyvin kysymyksiin: - tulisiko jonkinlainen merkintä Suomessa ottaa yhtenäisesti käyttöön, ja millainen sen pitäisi olla (esim. yritysten omat vs kansallinen vs pohjoismainen vs eurooppalainen vs globaali merkintä, hiili- vs laajemmat ympäristömerkinnät, tieto/lukuarvo vs kriteerimerkintä, keskitetyn vs hajautetun tiedon tuotannon tavat) - kuinka aktiivinen Suomen elintarvikealan tulisi olla aloitteellinen asian suhteen. Hankkeen alatavoitteena on selvittää kuluttajien käsityksiä ilmastomerkinnöistä ja odotuksia niiden suhteen. Hankkeessa myös seurataan ilmasto- ja laajempien ympäristömerkintöjen kansainvälistä kehitystä ja päivitetään aiemmassa hankkeessa tehty kartoitus ja analyysi kansainvälisestä elintarvikkeiden ympäristömerkintöjen tilanteesta. Hanke kasvattaa yhteisen keskustelun sekä taustatiedonkeruun kautta ymmärryksen lisääntymistä alalla, ja tätä kautta luo uutta osaamista alan toimijoiden käyttöön. Hanke tukee mm. yritysten ympäristö-, kehittämis- ja viestintäjohdon sekä hallinnon strategista päätöksentekoa elintarvikealan merkintöjen ja niihin tarvittavan tiedontuotannon kehitykseen liittyen. Hankkeen pitkän aikavälin tavoitteena on parantaa elintarvikealan ja kuluttajien ymmärrystä elintarvikkeiden ympäristövaikutuksista, jotta he voivat käyttää tietoa päätöksiensä tukena sekä vähentää suomalaisen kulutuksen ja -tuotannon ympäristövaikutuksia.
Vastaava tutkija
Katajajuuri Juha-Matti Hankkeen kesto 2011 - 2013
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|