Tavoitteet
Kehitetään käytäntöön soveltuva turvemaan lujuuden arviointimenetelmä, joka antaa riittävät tiedot leimikolla käytettävien korjuukoneiden valintaperusteiksi niin, että koneiden maaperälle aiheuttama vaurioituminen on asetettua raja-arvoa alhaisempaa.
Tulokset
Ominaisuuksiltaan vaihtelevilla soilla tehtyjen levykuormituskokeiden perusteella laskettiin suon mekaanista lujuutta ja sen kulkukelpoisuutta kuvaava kimmomoduli. Kimmomodulin avulla ennustettiin suon maksimilujuus sekä pintakerroksen alapuolisen maatuneen turpeen lujuus. Epäsuorista tunnuksista suon kimmomodulin kanssa korreloivat parhaiten puuston pohjapinta-ala ja suon pinnan suhteellinen vetisyys.Laaditussa suon kulkukelpoisuusmallissa suon lujuusominaisuuksia kuvattiin kimmomodulilla ja sen avulla ennustetuilla maksimi- ja maatuneen turpeen lujuudella. Mallin avulla voidaan laskea halutun kokoisen jäykän pyörän uppoama tietyllä pyöräkuormalla ja ylityskerralla. Johtopäätökset kulkukelpoisuudesta tehdään pyörän uppoaman ja ajoneuvon maavaran perusteella. Mallin tulokset olivat tehtyjen ajoneuvokokeiden perusteella realistisia.Menetelmän käytäntöön soveltamisen suurimpia vaikeuksia ovat suon kantavuuden suuresta alueellisesta vaihtelusta johtuva tarvittavien mittausten suuri lukumäärä sekä mallin nykymuodossaan edellyttämä työläs laskenta. Käytäntöön soveltuvan mittalaitteen tulisi olla kevyt, edullinen, helppokäyttöinen ja riittävällä laskentakapasiteetila varustettu.
Vastaava tutkija
Ala-Ilomäki, Jari Hankkeen kesto 1999 - 2002
Asiasanat
Kulkukelpoisuus, mallintaminen, turvemaiden puunkorjuu
Hankkeen vaihe: päättynyt
Huom! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin aikanaan Metsäntutkimuslaitos Metlan tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää päivitetä. Ole hyvä ja tarkista löytyykö hankkeen ajantasaisia tietoja uudesta Luken tutkimustietojärjestelmästä.
|