Vastuulliselle liiketoiminnalle on kysyntää ja tarvetta. Ympäristön, yhteiskunnan ja talouden kestävyyden ongelmat ovat todellisia sekä paikallisesti että globaalisti. Yritykset, jotka pystyvät kääntämään mahdolliset heikkoudet ja uhkakuvat liiketoimintamahdollisuuksiksi, tulevat menestymään. Projektin ydin on vastuullisen liiketoiminnan kehittäminen ja konseptointi elintarvikkeiden arvoketjussa. Tavoitteena on tuottaa työkaluja vastuullisuuden kehittämiseen ja johtamiseen sekä tunnistaa vastuullisen elintarvikeketjun liiketoimintamahdollisuudet. Ensin selvitetään ketjun toimijoiden vastuullisuuden nyky- ja tavoitetila. Seuraavaksi luodaan mittaristo, jolla vastuullisuutta arvioidaan. Tämän jälkeen mittaristoa hyödynnetään ketjun eri osien vastuullisuuden kehittämisessä: a) sisäisessä toiminnassa (toiminnallinen fokus), b) sidosryhmärajapinnassa (viestinnällinen fokus) ja c) uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa (innovaatiofokus). Kansainvälistä näkökulmaa projektiin tuovat tutkijayhteistyö, tutkijavaihto, konferenssiesiintymiset, benchmarking ja tieteelliset julkaisut. Projekti rakentuu monitieteiselle yhteistyölle. Tutkimuskonsortioon kuuluvat projektia johtavan MTT:n lisäksi Jyväskylän yliopisto, Kuluttajatutkimuskeskus ja Vaasan yliopisto. Projektin päärahoittaja on TEKES. Yrityskumppaneina ja -rahoittajina projektissa ovat mukana Fazer Leipomot Oy, HK Ruokatalo Oy, Ravintoraisio Oy ja Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK).
Vastaava tutkija
Forsman-Hugg Sari Hankkeen kesto 2010 - 2012
Asiasanat
Elintarvikeketju, Yhteiskuntavastuu, Ruoka, Mittaaminen, Yritysvastuu, Vastuullisuus
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|