Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laskennallisesti ja kokeellisesti, milloin traktorin perävaunussa tai hinattavassa työkoneessa tarvitaan jarruja. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaihtoehtoja on olemassa perävaunun jarrujärjestelmäksi. Tutkimuksessa keskityttiin Suomessa vallitseviin olosuhteisiin ja eniten käytettyyn vaunutyyppiin eli teliperävaunuun, jossa vetoaisalle kohdistuu pystysuuntaisia kuormia. Tutkimuksen taustalla oli Euroopan komissiossa valmisteltava maatalouskoneiden jarruja koskevan direktiivin 76/432/ETY uudistus. Tutkimuksen teoriaosassa esitetään traktori-perävaunuyhdistelmän hidastuvuuteen ja hallittavuuteen jarrutuksessa vaikuttavat tekijät sekä tarkastellaan niiden merkitystä tarkoitusta varten laaditun matemaattisen mallin avulla. Lisäksi esitellään traktoriperävaunuissa käytettäviä jarru- ja jarrujärjestelmävaihtoehtoja sekä yhteenveto niitä koskevasta suomalaisesta lainsäädännöstä. Tutkimuksessa tehtiin 146 jarrutusta kuivalla tai märällä asfaltilla ja 154 koetta jääpintaisella tiellä. Kokeissa seurattiin traktori-perävaunuyhdistelmän eri akseleiden jarrullisuuden vaikutusta yhdistelmän hidastuvuuteen ja hallittavuuteen. Lisäksi vaihdeltiin traktoriin ja perävaunuun lisättyä kuormaa, yhdistelmän alkunopeutta ja jarrupolkimen poljinvoimaa. Kunkin koejarrutuksen aikana mitattiin kuljettua matkaa, hidastuvuutta, poljinvoimaa, perävaunun jarrupainetta sekä traktorin ja perävaunun välistä kulmaa. Jarru todettiin tarpeellisiksi perävaunuissa, joiden telipaino ylittää 10 tonnia. Tällöin keskikokoisen traktorin ja siihen kytketty perävaunun pysähtymismatka on pitävällä alustalla aina alle 36 metriä. Jos tien pinta on jäinen, tulisi hallittavuuden parantamiseksi jarrut olla tätä pienemmissäkin perävaunuissa tai vaihtoehtoisesti traktorin takapyörät tulisi varustaa lumiketjuilla. Traktorin etuakselin tulisi olla jarruton liukkaalla tiellä, ainakin jos traktorilla vedetään perävaunua. Seisontajarrua tai itsekytkeytyvää jarrua ei välttämättä tarvita telipainoltaan 10 tonnia pienemmissä perävaunuissa, koska tukijalan jarruttava vaikutus on riittävä. Seisontajarru lisää kuitenkin turvallisuutta tilanteessa, jossa perävaunu on väärin kuormattu.
Vastaava tutkija
Tuunanen Lauri Hankkeen kesto 2000 - 2001
Asiasanat
maatalouskone, perävaunu, jarrut, traktori, traktoridirektiivi
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|