Tutkimuksen aiheena oli elintarvikealan maaseutuyrityksissä valmistettujen tuotteiden kustannusrakenne sekä yritysten välisen yhteistyön taloudelliset vaikutukset. Tutkimuksessa laskettiin maaseutuyrityksissä jalostettujen elintarvikkeiden tuotanto- ja markkinointikustannus ja analysoitiin, mistä komponenteista se koostui. Edelleen tarkasteltiin, kuinka yritysten hinnoittelukäyttäytyminen vastasi syntyneitä kustannuksia ja mitkä olivat keskeisimmät yritysten kannattavuuteen vaikuttavat ongelmakohdat. Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin, miten tuotanto- ja markkinointikustannus riippuu yrityksen koosta, tuotevalikoimasta, valitusta markkinointikanavasta sekä toisten yritysten kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksessa laadittiin vaihtoehtoisia mallilaskelmia ottaen huomioon erityyppiset tuotevalikoimat ja markkinointikanavaratkaisut. Tarkastelussa kiinnitettiin huomiota erityisesti kiinteiden kustannusten kohdistamiseen ja oman työpanoksen korvaukseen. Yhteistyön kustannussäästöjä tutkittiin laskennallisesti.
Vastaava tutkija
Forsman Sari Hankkeen kesto 1999 - 2001
Asiasanat
kustannuslaskenta, pienyritykset, elintarvikeala, maaseutu
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|