B. KULUTTAJIEN MIELIKUVAT MAASEUDUSTA JA YMPÃ?RISTÃ?STÃ? JA NIIDEN MUOTOUTUMISEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÃ?T Nykyajan asiakaslähtöisessä markkinoinnissa kuluttajan tarpeet ja arvostukset ovat liiketoiminnan lähtökohtana. Tuote luodaan tyydyttämään kuluttajan tarpeita, hyödyke tehdään hyödyttämään ostajaa jollakin tapaa. Kuluttajan kokema hyöty ei perustu vain aineellisiin seikkoihin, vaan se voi perustua myös tuotteen merkkiarvoon yhteisössä ja kulttuurissa. Jälkiteollisessa maailmassa kulutuksen painopiste onkin siirtynyt yhä enemmän "jälkimaterialistiseen" suuntaan: nykyään ostetaan merkityksiä, joista saadaan psykologisia ja sosiaalisia hyötyjä. Maaseudun ympäristöarvoja sisältävälle tuotteelle on löydettävä asiakasryhmä, joka tarpeita tuotteet hyödyttävät ja toiseksi ne keinot, joilla tätä asiakasryhmää tulisi lähestyä. Markkinointiviestinnän suunnittelussa on siten tunnettava hyvin se kuluttajasegmentti, joka painottaa maaseutua ja ympäristöä niin konkreettisten tuotteiden kuin palvelujen kulutuksessa. Tämän maaseudun ympäristöarvojen tuotteistamishankkeen osion tavoitteena on selvittää, mihin maaseudun pienyritysten kilpailuedut mm.pääkaupunkiseudun markkinoilla eri kuluttajaryhmien tarpeiden ja ostokäyttäytymisen näkökulmasta perustuvat.Tutkimusosio jakautuu viiteen lohkoon: B1. Kuluttajien käsitykset maaseudusta ja ympäristöstä B2. Journalismi kuluttajien käsitysten muovaajana ja ympäristötietoisuuden synnyttäjänä, B3. Maaseudun tuotteiden visualisointi B4. Kasvatus maaseutu- ja ympäristötietoisuutta lisäävänä keinona. B5. Tuoteinformaatio kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä.
Vastaava tutkija
Seppälä Anu Hankkeen kesto 2000 - 2005
Asiasanat
mielikuvat, kuluttajasegmentti, ympäristökasvatus, uutisjournalismi
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|