Alkutuotannon jalostusasteen nostaminen ja tuotteiden erilaistaminen ympäristöarvoilla on yksi tehokkaimmista keinoista lisätä maaseudun työllisyyttä ja elinvoimaa. Maaseudun ympäristöarvojen tuotteistaminen on hyvin laaja toiminnallinen kokonaisuus ympäristöarvojen kestävästä hyödyntämisestä yritystoiminnassa. Maatalous- ja luonnontieteet, kaupalliset tieteet sekä yhteiskuntatieteet tarjoavat paljon tutkimuksellista tietoa tuotteistamisen pohjaksi. Toimiva malli tuotteistamisesta edellyttää myös, että tuotteistamista tarkastellaan myös tutkimuksellisesti yhtenäisenä toimintaketjuna, eikä pelkästään sirpaleisina osakokonaisuuksina. Olemassaoleva tutkimustieto ei myöskään välttämättä sovellu sellaisenaan maaseudun pk-yritysten käyttöön, vaan tietoa tulee vielä muokata, mikä onnistuu parhaiten tiiviissä yhteistyössä tuotteistamista käytännössä harjoittavien yritysten kanssa. Tässä maaseudun ympäristöarvojen tuotteistamishankkeen osatutkimuksessa kehitetään käytännön työkaluja ympäristöarvojen tuotteistamiseksi yhteistyössä maaseudun pk-yritysten kanssa. Yhteistyöhön on haettu ensisijaisesti elintarviketalouden yrityksiä , mutta mukana on myös non-food tuotteita jalostavia sekä palveluja tuottavia yrityksiä. Yritysten kanssa yhteistyössä käydään läpi koko tuotteistamisketju lähtien yrityksen resursseista ja päätyen yrityksen tuotteiden markkinointiin. Keskeisellä sijalla mallin rakentamisessa on tuotantoprosessin kuvaaminen erilaisia mittareita (tuotteiden elinkaari, toimintaprosessin laatu ja tehokkuus, maisemavaikutukset, työtyytyväisyys jne.) käyttäen. Yritysyhteistyön toteuttamisessa on mukana Agropolis Oy. Yritysten keskeisin tehtävä tässä hankkeessa on yritystä ja tuotantoprosessia koskevan tiedon keruu ja toimittaminen tuotteistamismallin "rakennuspuiksi". Toteutus vaiheittain: 1. Yritystä koskeva tiedon keruu (haastattelu). 2. Tuotantoprosessin dokumentointi. 3. Tuotantoprosessia kuvaavien mittareiden muodostaminen. 4. Tuotantoprosessin kustannukset. 5. Tuotteiden erilaistaminen ja tuotemerkkien luominen. 6. Tuotteiden markkinointi ja kuluttajien maksuhalukkuus.
Vastaava tutkija
Seppälä Anu Hankkeen kesto 2000 - 2003
Asiasanat
tuotteistaminen, lisäarvo, ympäristöarvot, elinkaari, brand-tuote, laatu, kestävyyden indikaattorit, kustannuslaskenta, ekologinen markkinointiviestintä
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|