Maatalousyrittäjien eläkelaitos (MELA) on koonnut tilastotietoa maataloustapaturmista. Aineistossa on yli 40 000 tapaturmaa vuosilta 1990-1997. Tutkimuksen tavoitteena on analysoida tyypillisimmät tapaturmatyypit ja niiden seuraukset, tyypillisimmät tapaturmatilanteet, ajankohdat, työvaiheet ja olosuhteet. Tarkastelun kohteena ovat myös tapaturman uhriin liittyvät ominaisuudet sekä koneista saatava tieto. Tutkimus tuottaa tietoa siitä, minkälaisia turvallisuusriskejä kulkuteiden käyttöön liittyy, sekä tietoa ajettavien työkoneiden kulkutietapaturmista kulkuteiden turvallisuuden ja käytettävyyden parantamiseksi. Tutkimuksessa tarkastellaan ihmisen ja koneen vuorovaikutusta kulkuteiden kannalta: Mitä ongelmia kulkuteiden käytössä esiintyy käytännön tilanteissa, minkälaisia tapaturmia ja minkälaisia seurauksia tapaturmista on aiheutunut, mitä puutteita kulkuteistä löytyy ja miten erilaiset olosuhteet vaikuttavat tapaturmatilanteisiin? Tutkimus antaa tietoa työkoneiden suunnittelijoille ja valmistajille turvallisempien ja käytettävyydeltään parempien kulkuteiden aikaansaamiseksi. Ajettavia työkoneita ja niiden käyttäjiä on eri toimialoilla satoja tuhansia. Tietyissä koneryhmissä kotimaisten koneiden markkinaosuus on merkittävä. Ajettavien työkoneiden kulkuteillä sattuvien tapaturmien osuus kaikista konetapaturmista on käytettyyn työaikaan nähden suuri, useissa tutkimuksissa on todettu kymmenien prosenttien osuuksia. Lisäksi on oletettu, että toistuva ohjaamosta hyppääminen altistaa tuki- ja liikuntaelinten, lähinnä selkärangan mikrotraumoille. Koneiden kulkuteiden paremman suunnittelun ja kansainväliseen standardisointiin osallistumisen pohjaksi tarvitaan uutta tietoa kulkuteiden mitoituksen ja muotoilun käyttäjälähtöisistä vaatimuksista. Aineistosta tehdään erilaisia tilastollisia analyysejä sekä hyödynnetään kirjallisuudesta löytyvä tieto kulkuteiden turvalliseen suunnitteluun liittyen: etsitään tietoa kulkuteiden käytöstä, turvallisuudesta, ergonomiasta, teknisistä ominaisuuksista ja vertaillaan muiden saamia tilastollisia tietoja saatuihin tuloksiin. Pyritään löytämään yhtymäkohtia myös aikaisempien "Ajettavien työkoneiden kulkuteiden turvallisuus" -hankkeiden tulosten kanssa. Tällaisia ovat esimerkiksi kulkutie-simulaatiomittaukset, joissa tarkastelun kohteena olivat mm. raput ja kaiteet. Monipuolisen tarkastelun perusteella voidaan muodostaa kuva kulkuteiden käytön keskeisistä turvallisuusongelmista, näiden syistä ja suunnitteluun liittyvistä parannuskohteista.
Vastaava tutkija
Suutarinen Juha Hankkeen kesto 2002 - 2005
Asiasanat
turvallisuus, tapaturmat, työsuojelu, kulkutiet, ajettavat työkoneet
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|