Koveneva kansainvälinen kilpailu on asettanut myös kotimaisen siipikarjanlihan tuotannon uusien haasteiden eteen. Siipikarjan tuonti on kasvussa Euroopan ulkopuolelta tehokkaan tuotannon, edullisten olosuhteiden sekä valuuttakurssikehityksen myötä. Kotimaisen siipikarjanlihan tuotannon säilymiseen ja kehittämiseen onkin siksi panostettava. Suomessa siipikarjasektori on hyvin integroitunutta: tuottajat, teurastamot ja jalostajat toimivat tiiviissä yhteistyössä. Tämä tarjoaa hyvän lähtökohdan alan kehittämistoimille. Tutkimuksen ensivaiheessa tehtiin kirjallisuus selvitys, jossa tarkasteltiin kotimaisen siipikarjalihan tuotantoketjuun, markkinointiin ja kulutukseen sekä alan yhteiskunnalliseen merkitykseen liittyviä eri tekijöitä. Lisäksi selvitettiin kustannusten muodostumista koko ketjua silmällä pitäen. Siipikarjanlihan markkinoinnin osalta tarkasteltiin kotimaisuuden merkitystä kuluttajien valintapäätöksissä. Yhteistyössä alan toimijoiden kanssa hankkeessa pyrittiin löytämään keskeiset taloustutkimuksen painoalueet siipikarjanlihan tuotantoketjussa ja kuluttajalähtöisessä markkinoinnissa.
Vastaava tutkija
Puurunen Maija Hankkeen kesto 2005 - 2005
Asiasanat
siipikarjatalous, siipikarjatilat, elintarviketuotanto, jatkojalostus, kilpailukyky
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|