TAUSTA Pienmoottoreiden päästöt ovat kohonneet kokonaispäästöjä ajatellen merkittäviksi. Tähän on syynä pienmoottoreiden yksinkertaiset tekniset ratkaisut, rajoittamattomat päästöt sekä niiden lukumäärän jatkuva lisääntyminen. Jos pienmoottoreita verrataan esimerkiksi katalysaattoriautoihin, ero on seuraava. Ruohonleikkurin moottori tuottaa tunnin käytössä CO-päästöjä 468 g, HC-päästöjä 21 g ja NOx-päästöjä 3 g. Moottorisahan vastaavat päästöt ovat 825 g, 225 g ja 1 g. Katalysaattoriautojen päästörajat ovat näille päästöille 2,11 g/km, 0,25 g/km ja 0,62 g/km, jolloin saadaan seuraavat vastaavuudet 1 tunnin pienmoottorikäytölle ja henkilöauton vastaavalle kilometrimäärälle. - Ruohonleikkurin CO-päästö vastaa 220 km katalysaattoriautolla ajoa. - Ruohonleikkurin HC-päästö vastaa 80 km katalysaattoriautolla ajoa. - Ruohonleikkurin NOx-päästö vastaa 5 km katalysaattoriautolla ajoa. - Moottorisahan CO-päästö vastaa 390 km katalysaattoriautolla ajoa. - Moottorisahan HC-päästö vastaa 900 km katalysaattoriautolla ajoa. - Moottorisahan NOx-päästö vastaa 2 km katalysaattoriautolla ajoa. Tulevaisuudessa pienmoottoreiden päästöosuudet tulevat lisääntymään, koska autokannan uusiutuessa siirrytään pienpäästöisempiin malleihin ja koska pienmoottoreiden määrä kasvaa jatkuvasti ns. hobbykäytön lisääntyessä. Pienmoottoreiden käytön ongelmana on lisäksi suurempi käyttäjän altistumisvaara pakokaasuille, koska pakokaasut joutuvat hengitysalueelle. Pienmoottoreita käytettäessä ei siten tarvita ns. smogin syntymistä, vaan niiden pakokaasut ovat usein suoraan käyttäjille vaarallisia. Maassamme on n 1,4 miljoonaa työkoneiden pienmoottoria, joiden vuotuinen CO- ja HC-päästömäärä on samansuuruinen kuin katalysaattorihenkilöautojen vastaavat päästömäärät. Näiden lisäksi maassamme on useita satoja tuhansia kulkuvälineiden pienmoottoreita, kuten perämoottoreita, lumikelkkoja ja mopoja. TAVOITE Tutkimuksen tavoitteena on päästä pienmoottoreiden päästöjen vähentämisen alalla edelläkävijäksi. Tuloksena on odotettavissa maamme kokonaispäästöjen väheneminen ja käyttäjän turvallisuuden paraneminen. TOTEUTUS Tutkimus toteutetaan seuraavin keinoin. - MTT/Vakolan pienmoottorilaboratorio varustellaan niin, että se pystyy säännösteltyjen päästöjen akkreditoituun mittaukseen. - Kemira Metalkat kehittää pienmoottoreille soveltuvaa katalysaattoritekniikkaa. Tätä tekniikkaa tullaan myymään suurille pienmoottoreiden/työkoneiden valmistajille. - Neste kehittää pienmoottoreiden polttoaineita siten, että sekä vähäpäästöisyys että käyttäjän altistuminen otetaan huomioon. - Neste kehittää pienmoottoreiden öljyjä siten, että ympäristöystävällisyys ja päästöt on otettu huomioon. Tutkimuksen tekijöiden lisäksi tarvitaan tietoa hengitysalueelle joutuvien pakokaasujen pitoisuuksista.
Vastaava tutkija
Pietilä Jukka Hankkeen kesto 1999 - 2005
Asiasanat
pienmoottorit, päästöt, mittaus
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|