Tutkimuksessa tarkastellaan pieniä elintarvikealan maaseutuyrityksiä niiden resurssien ja osaamisen näkökulmasta tavoitteena edistää yritysten menestymisen edellytyksiä ja mahdollisuuksia luoda kilpailuetua elintarvikeketjussa. Tutkimuksen tavoitteena on yritysten resursseja ja osaamista tutkimalla löytää keinoja vahvistaa ja ylläpitää pienimuotoisen elintarvikejalostuksen kilpailukykyä ja menestymismahdollisuuksia. Teoreettisesti tutkimuksen tarkoituksena on mallintaa resurssien ja osaamisen, kilpailuedun sekä menestymisen välisiä yhteyksiä käsitteellisellä tasolla. Empiirisesti tavoitteena on tutkimusilmiön mallintaminen survey-aineiston avulla. Rakenneyhtälömalleja soveltamalla tutkitaan resurssien ja osaamisen, kilpailuedun ja menestymisen välisiä yhteyksiä ja tarkastellaan, missä määrin resursseilla ja osaamisella ja näiden johtamisella voidaan selittää kilpailuedun saavuttamista ja yrityksen menestymistä. Tutkimuksen kohderyhmänä on elintarvikejalostusta harjoittavat yritykset (TOL 15), jotka työllistävät alle 20 henkilöä ja sijaitsevat maaseutumaisilla alueilla. Tutkimuksen empiirinen aineisto perustuu kesällä 2000 kerättyyn laajaan postikyselyaineistoon (n=238). Tarvittaessa kvantitatiivisia tuloksia ja empiriapohjaista mallia verifioidaan kvalitatiivisesti muutaman case-yrityksen avulla. Tutkimuksella on sekä perustutkimusta palvelevaa teoreettista että yrityksen käytännön johtamiseen liittyvää hyötyä. Tutkimalla yritysten välisiä eroja resursseissa ja osaamisessa ja näiden johtamisessa on mahdollista löytää kausaliteetteja resurssien ja osaamisen sekä menestymisen välillä. Tutkimustuloksista on myös hyötyä yritysten johtaja-omistajille yritystoimintaan liittyvässä strategisessa päätöksenteossa. Tutkimustietoa voidaan hyödyntää elintarvikealan pienyritysten neuvonta- ja koulutusmateriaalin laadinnassa.¿Lisäksi tutkimuksella on tärkeä elintarvikestrateginen merkitys. Lähiruoka-ajattelun ja paikallisten markkinoiden vahvistaminen voidaan nähdä olennaisena osana Suomen kansallista elintarvikestrategiaa. Lähiruokamarkkinasektorin kasvu luo markkina-aukkoja ja kasvumahdollisuuksia pienimuotoiselle elintarvikejalostukselle. Tutkimuksen loppuraportti julkaistaan väitöskirjana.
Vastaava tutkija
Forsman-Hugg Sari Hankkeen kesto 1999 - 2004
Asiasanat
osaaminen, kilpailuetu, menestyminen, resurssit, kilpailustrategia, pienyritys, maaseutu, elintarvikeala
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|