Tulokset on julkaistu laajassa monografiassa (Luostarinen 2007) sekä populaarissa kerronnallisessa fiktiossa (2007), mutta myös mm. IASP:n maailmankonferenssin juhlakirjan artikkelina (Luostarinen 2008). Raportteja, väliraportteja ja artikkeleita sekä periteiselle että uudelle medialle tuotettuja kirjoituksia aiheesta on laadittu joka vuosi useita kymmeniä. Pääosa näistä on tehty tutkimuskäyttöön ja seurattu samalla prosessin etenemistä ja käyttäytymistä paikallisissa uuden median ympäritöissä (kansalasimedia) ja omassa tiedotuksessa (MTT ja oma kotisivusto), mutta myös perinteisissä kansallisissa paperimedioissamme ja sähköisissä verkostomedioissamme. Tähän saakka saadut tärkeimmät tulokset ovat yritysten ja elinkeinoelämän sekä kuluttajien yhteisiä verkostoja koskevia havaintoja. Verkostot ja niiden innovaatioympäristöt, klustereiden käyttöönotto, porterilaisen klusterirakenteen uudelleen arviointi ja webympäristöön rakennetut sekä edelleen kehitettävät organisaatiorakenteet koskien yrityksiä (innovaatiopolitiikka), rahoittajia (finanssipolitiikka), hallintoa(verkostorakenteet) ja tiedeyhteisöä sekä kuluttajan muuttunutta osaa uusmedian (kansalaismedian) aktiivisena jäsenenä, on tarkasteltava kokonaan uudesta tulokulmasta. Prosessin ja samalla tutkimusohjelman uusin vaihe käynnistyi tiiviissä yhteistyössä MTT:n organisaation ja oman tiimityöskentelymme (BEL/ELE) ohjelmien ja uushankkeiden toteutuksen kanssa. Prosessin ja samalla tutkimuksen tähän saakka julkaistut tulokset on esitelty julkaisuluettelossa.
Vastaava tutkija
Luostarinen Matti Hankkeen kesto 2005 - 2007
Asiasanat
yritys, ekoklusteri
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|