Kuluttajat tarvitsevat ymmärrettävää, asianmukaista ja uskottavaa tietoa kulutuksen ja tuotteiden ympäristövaikutuksista. Tuotteiden ympäristövaikutuksia lasketaan elinkaariarviointimenetelmällä, jossa otetaan huomioon vaikutukset raaka-aineiden hankinnasta tuotteiden hylkäämiseen asti. Tulosten esittämistä kuluttajille ei ole juuri pohdittu, ja siksi elinkaari- ja kulutustutkijat aloittivat 2003 sMittatikkuhankkeen. Hankkeen tuloksena syntyi konkreettinen mittatikku: yksinkertainen viivotin ja asteikko, jolle on sijoitettu viiden eri tuotteen keskimääräisestä päivittäisestä kulutuksesta aiheutuvat ympäristövaikutukset. Vertailutuotteet ovat ruisleipä, pyykinpesu, juusto, auto ja asunto. Mittatikku auttaa näin hahmottamaan minkä tahansa tuotteen tai kulutustavan ympäristövaikutuksia verrattuna näihin ihmisille tuttuihin esimerkkituotteisiin. Hankkeessa tuotetun aineiston perusteella voidaan tehdä monenlaisia vertailuja. Esimerkiksi juuston keskimääräinen päiväkulutus vastaa noin kahta prosenttia Suomen henkilöä kohti lasketuista ympäristövaikutuksista. Henkilöautomatkan vaihto bussikyytiin pienentää ilmastonmuutosvaikutuksen alle kolmannekseen, ja tyypillinen automatka vaikuttaa ilmastonmuutokseen yli 40 kertaa enemmän kuin ruisleivän syöminen. Päivittäinen juuston syöminen puolestaan vastaa kymmentä pyykinpesukertaa, kun vertaillaan vesistöjen rehevöitymistä.
Vastaava tutkija
Katajajuuri Juha-Matti Hankkeen kesto 2003 - 2006
Asiasanat
ympäristövaikutukset, elinkaariarviointi, elinkaarianalyysi, mittatikku, tuote, havainnollistaminen, kuluttajatuote, elintarvike, kulutus
Hankkeen vaihe: Päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Luonnonvarakeskus Luken järjestelmästä.
|