Sähköisen liiketoiminnan kehittyessä muuttuvat perinteisen kaupan ja palvelujen jakelu- ja myyntikanavat sekä liiketoimintamallit. Uusi tieto- ja viestintäteknologia mahdollistaa perinteisten palveluiden tarjoamisen uusissa, sähköisissä kanavissa sekä lisäksi kokonaan uudentyyppisten palveluiden kehittämisen. Toistaiseksi elintarvikealan pk-yritykset eivät ole olleet kärkiyrityksinä soveltamassa teknologian tarjoamia mahdollisuuksia, vaikka useiden yritysten tuotteet ovat sellaisia, että niiden markkinointi sähköisissä kanavissa olisi mahdollista. Elintarvikealan pk-yritysten näkökulmasta Internet markkinointi- ja myyntikanavana voisi olla tärkeä erityisesti lähiruoan tunnetuksi tekemisessä. Koska pientuottajien ei ole helppoa päästä kaupan valikoimiin, on uusien markkinointikanavien etsiminen ja niiden toimivuuden kehittäminen välttämätöntä. Ruokaa ja tietoa verkosta -tutkimuksen kohteena on Suomessa toimivien elintarvikealan pk-yritysten ja kuluttajien välinen suhde. Tutkimus k eskittyy selvittämään elintarvikealan pk-yritysten sähköistä markkinointiviestintää ja tuotteiden jakelumahdollisuuksia sähköisissä verkoissa. Tutkimuksen tavoitteena on 1. tutkia kuluttajien odotuksia ja kokemuksia elintarvikealan pk-yritysten sähköisestä markkinointiviestinnästä eri tilanteissa ja ostoprosessin eri vaiheissa (mitä tietoa ja millaisessa muodossa halutaan) 2. tutkia kuluttajien näkemyksiä pakkauksen roolista pk-yritysten sähköisessä kaupassa; voidaanko elintarvikepakkausten sisältämää informaatiota tai muita markkinointiviestinnällisiä ominaisuuksia (esim. graafisia elementtejä) siirtää sähköiseen muotoon ja voisiko sähköisestä kaupasta ostetun elintarvikkeen pakkaus olla yksinkertaisempi kuin perinteisestä myymälästä ostettujen tuotteiden. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa (syyskuu 2005 – lokakuu 2006) selvitetään kuluttajien tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisen tieto-taito –tasoa informaation etsinnässä ja heidän näkemyksiään verkkokaupassa myytä vien elintarvikkeiden pakkaamisesta. Tutkimusaineisto kerätään sähköisellä kyselyllä, joka kohdennetaan Kuluttajatutkimuskeskuksen kuluttajapanelisteille. Kyselystä saatuja tuloksia hyödynnetään tutkimuksen toisessa vaiheessa (huhtikuu 2006 – huhtikuu 2007), jossa aineistoa kerätään 4-6 ryhmäkeskustelulla. Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkitaan virikeaineiston avulla kuluttajien näkemyksiä pk-yritysten sähköisestä markkinointiviestinnästä ja pakkauksen roolista elintarvikkeiden verkko-ostamisessa. Keskusteluissa on myös mahdollista syventää kyselytutkimuksesta nousevia kiinnostavia teemoja. Tutkimuksen toisen vaiheen toteuttaa Kuluttajatutkimuskeskus.
Vastaava tutkija
Raijas Anu, Helsingin yliopisto, Taloustieteen laitos Hankkeen kesto 2005 - 2006
Asiasanat
sähköinen kauppa, markkinointi, kuluttajakäyttäytyminen, Internet, elintarvikkeet, pk-yritykset
Hankkeen vaihe: päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Helsingin yliopiston TUHTI-tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Helsingin yliopiston TUHAT-järjestelmästä.
|