Foodcomm-tutkimus tarkastelee tiedonkulkua ja liiketaloudellista yhteistyötä eurooppalaisissa elintarvikeketjuissa. Kuuden mukana olevan maan yhteiseksi tutkimuskohteeksi on valittu sianlihan elintarvikeketju. Suomessa tutkitaan myös viljatuotteita, erityisesti ruisleipätuotteita. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi sosiaalisten, taloudellisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutuksia elintarvikeketjuissa toimivien välillä. Tutkimus on monitieteinen, ja siinä yhdistyvät mm. tuotantotalous, sosiologia, viestintä, jakeluketjujen hallinta, markkinointi ja kuluttajakäyttäytyminen. Metodina ovat yhteiset, tutkimuksen kohdemaissa tehtävät mutta myös tiettyjen maiden erityispiirteisiin kohdistuvat kyselyt ja haastattelut. Ruralia-instituuti lisäksi mukana on tutkimuslaitoksia Saksasta, Isosta-Britanniasta, Irlannista, Puolasta ja Espanjasta. Tutkimuksen rahoitus tulee Euroopan unionin komissiolta tutkimuksen ja kehityksen kuudennesta puiteohjelmasta.
Vastaava tutkija
Kurki Sami, Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti, Seinäjoki Hankkeen kesto 2005 - 2008
Asiasanat
elintarvikeketju, sianliha, viljatuotteet
Hankkeen vaihe: päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Helsingin yliopiston TUHTI-tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Helsingin yliopiston TUHAT-järjestelmästä.
|