Kuluttajille suunnatun sähköisen liiketoiminnan kehittymiseen vaikuttavat teknologia, kuluttaja ja kauppa sekä muut sähköisten palvelujen tuottajat. eLAKU-tutkimuksessa tekniikan sijaan keskeiseen rooliin kohotetaan ihmisen toiminnan ymmärtäminen. Etenkin tarkastellaan luottamuksen muodostumista osana kuluttajan ja palvelun tarjoajan vuorovaikutusta. Tutkimuksen pohjalta valmistuu suunnittelun avuksi työkalu, jolla sähköisiä palveluja tarjoavat yritykset ja yhteisöt voivat hallita kuluttajien luottamuksen muodostumisprosessia. Luottamus sähköisissä palveluissa -tutkimusprojekti toteutetaan neljän yliopiston monitieteellisenä yhteistyönä Seinäjoella EPANET-tutkimusprofessuuriverkostossa. Siihen osallistuvat Tampereen yliopisto, Vaasan yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Helsingin yliopisto. Vuoden 2004 ajan kestävän tutkimusprojektin rahoittaa Tekes.
Vastaava tutkija
Kurki Sami, Helsingin yliopisto, Maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskus, Seinäjoki Hankkeen kesto 2004 - 2004
Asiasanat
kuluttajatutkimus, sähköinen liiketoiminta, luottamus, Tekes
Hankkeen vaihe: päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Helsingin yliopiston TUHTI-tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Helsingin yliopiston TUHAT-järjestelmästä.
|