Etelä-Pohjanmaan imagohanke on tutkimus- ja kehittämishanke, jossa tutkitaan eri tasoilla maakunnan mielikuvaa ja jossa pyritään parantamaan maakunnan tiedottamisen ja markkinoinnin tasoa. Tutkimusosassa selvitetään, millaista markkinointia valituille kohderyhmille tällä hetkellä tehdään. Tähän liittyy kysymys siitä, millaisena eteläpohjalaiset näkevät oman maakuntansa. Tämä, ns. sisäinen kuva selvitetään kyselyn avulla. Tulosta voidaan verrata ulkoiseen kuvaan eli siihen kuvaan, joka muilla kuin maakunnan asukkailla on Etelä-Pohjanmaasta. Ulkoisen kuvan selvittäminen antaa eväitä markkinoinnin kehittämiseen niin, että maakunta nähdään myös muualla houkuttelevampana ja imagoltaan nykyistä parempana. Tutkimuskohteiksi valitaan tietyin kriteerein erilaisia väestösegmenttejä. Kehittämisosan tarkoituksena on lisätä maakunnan näkyvyyttä. Työ lähtee liikkeelle toimivan, yhteistyöhön perustuvan tiedotus- ja markkinointikonseptin luomisesta. Tiedotus- ja markkinointikonsepti on käytännön mal li tai tapa toimia, ja siinä voi olla mukana niin yrityksiä, hankkeita kuin kuntiakin. Kun hankkeessa on luotu toimiva markkinointiin keskittyvä yhteenliittymä, jolla on selkeä näkemys markkinointistrategiasta, varsinaiset markkinointitoimenpiteet alkavat.
Vastaava tutkija
Zimmerbauer Kaj, Helsingin yliopisto, Maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskus, Seinäjoki Hankkeen kesto 2001 - 2002
Asiasanat
imago, sisäinen kuva, ulkoinen kuva, Etelä-Pohjanmaa, tiedotus, markkinointi
Hankkeen vaihe: päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Helsingin yliopiston TUHTI-tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Helsingin yliopiston TUHAT-järjestelmästä.
|