Euroopan Komission rahoittama tutkimushanke käynnistyi vuoden 2001 alussa. Maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskus on partnerina kahdeksasta maasta lähtöisin olevan kymmenen yliopisto- tai tutkimusyksikön konsortiossa. Kolmivuotinen tutkimushanke kuuluu EU:n viidenteen puiteohjelmaan. Hanketta koordinoi professori Peter Midmore Walesin yliopistosta, Englannista. Suomen lisäksi muut osakkaat ovat Saksasta, Tanskasta, Itävallasta, Italiasta, Ranskasta ja Sveitsistä. Hankkeessa on kartoitettu 18 Euroopan maan alueelta laaja-alaisesti erilaisia luomutuotteiden markkinointitapoja. Tavoitteena on tuottaa strategioita, jotka sekä tyydyttävät ympäristötietoisia että korkeaa eettistä laatua arvostavia kuluttajia että tukevat maaseudun ihmisten työllistyvyyttä ja antavat uusia tulonhankintamahdollisuuksia maaseutualueiden yhteisöille. Laaja-alainen kartoitustyö ja syvällinen onnistuneiden ja epäonnistuneiden markkinointitapojen analysointi tuottavat suosituksia toimivista ratkaisuista (benchmarki ng) ja antaa eväitä EU-tason päättäjille ohjata maatalous- ja maaseutupoliittisia toimenpiteitään oikeaan suuntaan. Hanke on organisoitu viideksi työpaketiksi. Eri tutkimusmenetelmiä käytetään monipuolisesti hyväksi (mm. kirjallisuuskatsaukset sekä markkinointialoitteista että kuluttajatutkimuksista, delphoi-menetelmän käyttö asiantuntijamielipiteiden kokoamisessa, valittujen markkinointialoitteiden case-analyysit ja syvällisemmät vaikuttavuusanalyysit valituilla maaseutualueilla, kuluttajien syvähaastattelut laddering-tekniikkaa käyttäen ja ryhmäkeskustelut). Avainasemassa olevia asiantuntijoita tullaan käyttämään apuna myös ryhmän työstäessä suosituksiaan strategiavaihtoehdoiksi. Ryhmän toiminta on osoittautunut hyvin avoimeksi ja hankkeesta kiinnostuneita informoidaan newsletter-tyyppisellä tiedotteella puolivuosittain. Tutkimusosioiden tulokset on raportoitu suoraan komissiolle työpapereina ( 10 Deliverables). Lisäksi ryhmä tuottaa seuraavat julkaisut: - Analysis of the European m arket for organic food - Organic marketing initiatives in Europe - Organic producer initiatives and rural development - four European case studies - The European consumer and organic food - The European market for organic food: revised and updated analysis - A Guide to successful marketing of organic food in rural areas - Organic marketing initiatives and rural development Ensimmäinen ilmestyi kesällä 2002, loput ovat odotettavissa vuoden 2003 lopulla. Julkaisuja voi tilata hankkeen kotisivuilta:http://www.irs.aber.ac.uk/omiard/
Tulokset
Hanke päättyi v. 2004. Sen aikana julkaistiin seuraavat raportit: Organic Marketing Initiatives and Rural Development Volume 1, Hamm et al. 2002. Analysis of the European market for organic food. Aberystwyth, 157 s. Volume 2, Sylvander B. & Kristensen N.H. 2004. Organic Marketing Initiatives in Europe. Aberystwyth, 140 s. Volume 3, Midmore et al.2004 Organic Procedure Initiatives and Rural Development - Four European Case Studies, Aberystwyth, 217 s. Volume 4, Zanoli R.,2004. The European Consumer and Organic Food, Aberystwyth, 175 s. Volume 5, Hamm U. & Gronefeld F., 2004. The European Market for Organic Food: Revised and Updated Analysis, 165 s. Volume 6, Schmid et al. 2004, A Guide to Successful Organic Marketing Initiatives, Frick, 208 s. Volume 7, Schmid et al., 2004. Organic Marketing Initiatives and Rural Development. Aberystwyth, 200 s.
Vastaava tutkija
Kujala Jouni, Helsingin yliopisto, Maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskus, Mikkeli Hankkeen kesto 2001 - 2004
Asiasanat
luomu, markkinointialoitteet, kuluttajien ostomotiivit
Hankkeen vaihe: päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Helsingin yliopiston TUHTI-tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Helsingin yliopiston TUHAT-järjestelmästä.
|