Lähtökohtana tälle tutkimukselle on kuluttajan panostuksen muuttuminen päivittäistavarakaupassa asioitaessa kaupan rakennemuutoksen myötä. Vaikka päivittäistavarakaupan jakelupalvelut ovat kehittyneet ja monipuolistuneet, on kaupassa tapahtunut myös kuluttajalle kielteisiä muutoksia. Kuluttaja on joutunut ottamaan vastakseen tehtävistä, jotka ennen kuuluivat kaupan hoidettavaksi (esim. palvelu ja lähijakelu). Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon kuluttaja joutuu käyttämään omia taloudellisia ja aikaresurssejaan päivittäistavarakaupassa käydessään. Tutkimuksessa selvitetään, mitkä tekijät kuluttajilla vaikuttavat kaupan valintaan ja miten kuluttajien ostomenot, ajankäyttö ja ostosmatkan pituus vaihtelevat eri kauppatyypeissä. Tutkimuksessa selvitetään myös, millä tekijöillä voidaan selittää kuluttajien aika- ja rahapanostuksen vaihtelua. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla pääkaupunkiseudulla neljän laatikkomyymälän, 11 lähikaupan, 13 suuren valintamyymälän ja kolmen automarketin asiakkaita. Yhteensä haastatteluja tehtiin 807 kappaletta. Tutkimuksessa ilmeni, että kuluttajat pystyvät erottamaan eri kauppatyypit niiden tarjoamien jakelupalveluiden suhteen. Kotitalouden päivittäistavaramenot, ostosmatkojen pituudet ja niihin käytetyt ajat sekä ostosten tekemiseen käytetyt ajat vaihtelevat eri kauppatyypeissä. Ostosten tekemiseen käytettyä aikaa lisäävät ostosmatkaan käytetty aika, ostomenot ja automarketissa asiointi. Ostosten tekemiseen käytettyä aikaa vähentävät työssäkäynti sekä asiointi laatikkomyymälässä tai lähikaupassa. Ostomenoja lisäävät ostosten tekemiseen käytetty aika, kotitalouden tuloluokka ja koko, henkilöauton käyttö ostosmatkalla sekä ostosten tekeminen viikonloppuisin. Kaupassakäyntitiheyttä lisäävät työssäkäynti ja kotitalouden koko sekä vähentävät ostosmatkan kokonaisaika, auton käyttö ja kaupassakäymisestä aiheutuva vastenmielisyys.
Vastaava tutkija
Raijas Anu, Helsingin yliopisto, Taloustieteen laitos Hankkeen kesto 1994 - 1994
Asiasanat
kauppa, kuluttaja, kuluttajakäyttäytyminen, ajankäyttö
Hankkeen vaihe: päättynyt
HUOM! Tämä tutkimushankekuvaus on tuotettu Hankehaaviin Helsingin yliopiston TUHTI-tutkimustietojärjestelmästä, jota ei enää ylläpidetä. Tarkista ajantaiset tutkimushanketiedot Helsingin yliopiston TUHAT-järjestelmästä.
|